Persbericht: Het Andere Monument markeert aardbevingsellende

Een acht meter hoog kunstwerk langs de A7 tussen Groningen en Hoogezand gaat aandacht vragen voor de slachtoffers van de aardbevingen als gevolg van de gaswinning. Het roestig stalen kunstwerk van de Groninger kunstenaar Karel Buskes stelt een gebarsten baksteen voor. De barst licht bij donker op. De baksteen symboliseert de door de aardbevingen gehavende woningen en andere bouwwerken, maar ook de barsten in het levensgeluk en de toekomstverwachtingen van de getroffen bewoners.

Dit plan lanceerde de Stichting Meent van der Sluis dinsdagmiddag in Slochteren. De stichting wil het benodigde geld ophalen met crowdfunding. De totale kosten zijn volgens een voorlopige raming drie ton. Het bestuur schat in dat er in het gaswinningsgebied veel steun is voor zijn initiatief, maar hoopt ook op bijdragen uit de rest van het land. Buiten het Noorden zijn er genoeg mensen die het ongehoord vinden wat de Groningers overkomt. We stellen ze in de gelegenheid hun solidariteit te tonen door een gebaar maken, aldus de voorzitter van de stichting, Piter Bergstra. Hij vindt de grootte van de giften niet relevant. Alleen al dat mensen de moeite nemen om bijvoorbeeld twee euro over te maken is een hart onder de riem van de aardbevingsslachtoffers. Vele kleintjes maken één grote. En iedereen krijgt zijn geld terug, mocht het monument er onverhoopt niet komen.

De gescheurde baksteen wordt gelanceerd als Het Andere Monument, omdat het tegenwicht gaat bieden aan het reusachtige gasmolecuul in de middenberm van de A7 ter hoogte van Slochteren. Die is daar acht jaar geleden door de NAM geplaatst om vijftig jaar gaswinning in het Slochterveld te vieren. Bergstra: Dat monument is een klap in het gezicht van de aardbevingsslachtoffers. Voor hen valt er niets te vieren. Ons monument toont die keerzijde van de medaille. Inspiratiebron van de stichting is dr. Meent van der Sluis (1944-2000), die eind jaren tachtig al beweerde dat toenmalige aardbevingen in Drenthe het gevolg waren van de exploratie van de kleinere gasvelden in die provincie. Hij waarschuwde voor meer van deze narigheid. De NAM hoonde hem weg en de autoriteiten zwegen hem dood, maar hij vocht door tegen de stroom in. Inmiddels twijfelt niemand meer aan zijn gelijk. Kunstenaar Karel Buskes: Van der Sluis zit in de baksteen. Bij donker schijnt zijn licht dat niemand destijds zag. Hoe donkerder het wordt, hoe helderder het schijnt.

Permanent link to this article: https://www.hetanderemonument.nl/persbericht-het-andere-monument-markeert-aardbevingsellende/